Strony

piątek, 13 lipca 2007

Jaromir Nohavica - PANE PREZIDENTE


     Jaromir Nochavica przypomina mi w swej twórczości Krzysztofa Daukszewicza
Ten piosenkarz, poeta, tłumacz, urodził się 7. czerwca 1953 roku w Ostrawie W Brnie skończył średnią szkołę księgarską. Studiów wyższych w Ostrawie  nie ukończył. W latach 1978 – 1999 mieszkał w Czeskim Cieszynie, gdzie powstała większość jego piosenek. Pracował tam w zawodzie księgarza...                                                                          
 `Od 1981 se živí jako umělec na volné noze..`

Pane prezidente...                                           
Panie Prezydencie...

Pane prezidente - ústavní činiteli
Panie Prezydencie – Pierwszy Obywatelu...
píšu Vám stížnost že moje děti na mě zapomněly
Piszę Panu, że wszyscy moi o mnie zapomnieli...
jde o syna Karla a mladší dceru Evu
Syn Karol nie pisze, milczy córka Ewa...
rok už nenapsali rok už nepřijeli na návštěvu
Rok już mija, nie pisali,  gdzie które się podziewa...
Vy to pochopíte
Pan wszystko rozumie...
vy totiž všechno víte                                                                                                                                                                   
Pan tak wiele umie...
vy se poradíte
Ja tak Panu wierzę!
vy to vyřešíte
Pan tak mówił szczerze!
vy mě zachráníte
Niech Pan mnie stąd zabierze!!!
pane prezidente
Panie Prezydencie
já žádám jen kousek štěstí
Proszę tylko o kęs szczęścia...
pro co jiného jsme přeci zvonili
Bo niby po co burzyli się ludzie
klíčema na náměstí
w centrum i na przedmieściach?
Pane prezidente a ještě stěžuju si
Panie Prezydencie, chcę Panu powiedzieć
že mi podražili pivo jogurty párky i trolejbusy
że zdrożało piwo, kapusta, ziemniaki, tramwaje i śledzie,
i poštovní známky i bločky na poznámky
i znaczki pocztow,e i bilety kolejowe,
i telecí plecko Řecko i Německo - prostě všecko
także prąd i woda, wszystko bez różnicy – nawet mówić szkoda ...
Vy to pochopíte
Pan wszystko rozumie...
vy totiž všechno víte                                                                                                                                                                  
 Pan tak wiele umie...
vy se poradíte
Ja tak Panu wierzę!
vy to vyřešíte
Pan tak mówił szczerze!
vy mě zachráníte
Niech Pan mnie stąd zabierze!!!
pane prezidente
Panie Prezydencie...
já žádám jen kousek štěstí
Proszę tylko o kęs szczęścia...
pro co jiného jsme přeci zvonili
Bo niby po co burzyli się ludzie
klíčema na náměstí
w centrum i na przedmieściach?
 ...............
Pane prezidente - moje Anežka kdyby žila
Panie Prezydencie...Gdyby tak moja Ania żyła,
ta by mě za ten dopis co tu teď píšu patrně přizabila
chybaby mnie za ten list pisany do Pana na śmierć pobiła.
řekla by: Jaromíre chováš se jak malé děcko
Rzekłaby – Jaromirze, zachowujesz się jak smarkacz...
víš co on má starostí s celú tu Evropu s vesmírem a vůbec všecko
Wiesz,  że on musi dbać o Europę, o Wszechświat, tak że czasu mu nie starcza...
Vy to pochopíte
Pan wszystko rozumie...
vy totiž všechno víte                                                                                                                                                                   
Pan tak wiele umie...
vy se poradíte
Ja tak Panu wierzę!
vy to vyřešíte
Pan tak mówił szczerze!
vy mě zachráníte
Niech Pan mnie stąd zabierze!!!
pane prezidente
Panie Prezydencie
já žádám jen kousek štěstí
Proszę tylko o kęs szczęścia...
pro co jiného jsme přeci zvonili
Bo niby po co burzyli się ludzie
klíčema na náměstí
w centrum i na przedmieściach?
pane prezidente.
Panie Prezydencie!!!  [13.07.2007]

Brak komentarzy: